Zima na drodze, czyli jak bezpiecznie prowadzić auto

Wiele osób odwiedza ośrodek szkolenia kierowców wiosną lub latem i zapisuje się na kursy o takiej porze roku, gdy warunki pogodowe są łatwiejsze. Niestety przez to część z nich panikuje potem, gdy nachodzi zima, a drogi stają się mniej przyjazne względem prowadzenia pojazdów. O czym pamiętać, by poruszać się samochodem w pełni bezpiecznie, gdy spadnie śnieg i chwycą mrozy?

Czarny lód i błoto pośniegowe

Jedną z największych pułapek jest przekonanie, że utrudnione warunki na drodze pojawiają się tylko w przypadku opadów śniegu i widocznego gołym okiem lodu. Paradoksalnie wtedy kierowcy podświadomie zachowują większą ostrożność, natomiast najgroźniejszy przypadek to tzw. czarny lód. W praktyce oznacza to sytuację w której widać normalny kolor asfaltu, lecz powleka go niewidoczna, cienka warstwa lodu. Podobnie wygląda kwestia roztapiającego się śniegu, gdy błoto pokrywa jezdnię i nie widać, czy jest ona oblodzona.

Nie zachowując odpowiedniej ostrożności, można wtedy wpaść w niekontrolowany poślizg i doprowadzić do wypadku. Jeżeli zatem temperatura oscyluje wokół zera – trzeba być szczególnie wyczulonym i uważnym. Oznaką delikatnej pokrywy lodu może być błyszczący asfalt lub lżej chodząca kierownica. W takich sytuacjach należy unikać gwałtownego hamowania i zdjąć nogę z gazu, próbując utrzymać obrany wcześniej tor jazdy.

Podstawowe techniki

Istnieje kilka podstawowych technik i manewrów, które ułatwiają jazdę zimą. Pamiętajmy by nie testować ich pierwszy raz na publicznej drodze, lecz w neutralnym miejscu, a najlepiej na dodatkowych kursach oferowanych przez szkółki, gdy otrzymamy od razu porady instruktora. Podstawą jest ostrożne operowanie gazem i unikanie wysokich obrotów, więc istotna jest też odpowiednia zmiana biegów – trzeba jej dokonywać szybciej niż zwykle, bowiem uzyskamy wtedy lepszą przyczepność.

Hamowanie silnikiem jest też bardziej efektywne w takich warunkach, a z samym pedałem hamulca trzeba się obchodzić bardzo delikatnie, gdyż łatwo o poślizg. Na zakrętach nie można dodawać gazu, a hamowanie, zmiany biegów czy inne korekty powinno się wykonywać w chwili, gdy jedziemy po prostej, bowiem tracąc przyczepność na zakręcie, nie mamy już żadnych szans na reakcję.